Digitale Strategie

Sterke online marketing begint met een goede digitale strategie. Voor je dus aan de slag gaat met het kopen van advertenties, maakt u best een digitale marketingstrategie op. Beslis eerst wat voor u de meest efficiënte manier zal zijn om uw bedrijf te positioneren.

Binnen online marketing zijn er namelijk heel wat acties die u kan ondernemen. Er is content marketing, affiliate marketing en sociale media binnen zowel de B2B als de B2C! Maar wat pakt u nu best het eerste aan?

Doelgroepanalyse

Zoals het ook in de klassieke marketing gaat, begin je altijd met een doelgroepanalyse. Je gaat op zoek naar wie je (vooropgestelde) klant nu eigenlijk is. Wat zijn zijn of haar noden? Welk probleem hebben zij dat jij kan oplossen? Wat willen ze bereiken? Waar dromen ze van?

Als je deze vragen oplost, heb je eigenlijk een klantprofiel opgemaakt. Een duidelijk overzicht van wie er in de markt is en wat de gevoelens zijn waarop we willen inspelen. Het is uiterst belangrijk om daarmee te beginnen. Anders riskeer je een product of dienst in de markt te zetten die niemand wilt.

Let op, het zou kunnen dat je binnen je digitale strategie nu al meerdere persona’s kan onderscheiden. Denk maar aan een immokantoor dat zowel oudere als jongere koppels als klant heeft. De ene heeft heel andere noden en is op zoek naar een investering, de andere naar een leuke plek om een nieuw leven uit te bouwen.

Value Proposition

Pas daarna, als je duidelijk uitgetekend hebt hoe je doelgroep eruit ziet, kan je overgaan naar jouw aanbod. Wat ga jij nu doen om die noden, taken en dromen die je (potentiële) klant heeft, in te vullen. Is jouw product een pijnstiller of een vitamine? Dat zal veel uitmaken in jouw latere digitale marketing. Een boekhouder die je administratieve zorgen wegneemt, communiceert namelijk heel anders dan de personal trainer die je het perfecte lichaam belooft.

Ga bij het bepalen van je value proposition altijd uit van de customer journey. Dat is het beslissingsproces dat je klant aflegt alvorens hij goederen of diensten bij je afneemt. Zoek de momenten waar jouw bedrijf een verschil kan maken en claim dat moment!

Online Marketingstrategie

Nu kan je aan de slag. Binnen je online marketingstrategie bepaal je welke kanalen je zal inzetten en welke boodschappen je daar zal brengen. Zoekt je toekomstige klant jouw product op het internet? Dan is SEO (zoekmachineoptimalisatie) of SEA (zoekadvertenties) misschien wel iets voor jou.

Bevind je je binnen de B2B-sector en hebben je klanten wat meer overtuigingskracht nodig? Dan is content marketing of video marketing een stevige kandidaat. Of misschien loont het wel om een nieuwsbrief te starten waarin je inzichten uit je vakgebied deelt?

De mogelijkheden zijn zo goed als eindeloos, maar waar je constant naar op zoek moet, is de meest efficiënte manier om je doelgroep te bereiken. Combineer dat met de best mogelijke boodschap en je digitale strategie kan niet meer stuk.

Heb je hulp nodig bij het bepalen van je digitale strategie? Laat het mij weten!