Google AdWords – SEA Consultant

Wil je aan SEA of Search Engine Advertising beginnen, maar weet je niet zo goed waar te beginnen? Laat mij je dan helpen. Met Google AdWords kan je namelijk een pak potentiële klanten binnenhalen op jouw website.

Net zoals bij zoekmachineoptimalisatie speel je hiermee in op het zoekgedrag van mensen. Wanneer zij een bepaalde zoekterm gebruiken, verschijnt jouw advertentie. Net waar je moet zijn dus.

Maar wat zijn nu de belangrijkste factoren bij SEA?

  • De juiste zoekwoorden en zoekwoordtypes gebruiken.
  • Goeie advertentieteksten schrijven en die ten opzichte van elkaar testen.
  • Landingspagina’s aanmaken voor de verschillende zoekintenties.
  • Je biedingen optimaliseren aan de hand van je conversies.

Zoekwoorden en zoekwoordtypes

Een Google AdWords-campagne bestaat uit campagnes, die op hun beurt uit advertentiegroepen bestaan. Die structuur is belangrijk wanneer je een nieuw account opzet. Door die van in het begin goed te structureren, voorkom je dat het later optimaliseren van je account een boeltje wordt.

Een advertentiegroep bestaat uit zoekwoorden die allemaal dezelfde zoekintentie bevatten. Bijvoorbeeld iemand die zoekt naar ‘blauwe broeken voor mannen’. Maar op die zoekterm kan je op verschillende manieren adverteren. Dat zijn de zoekwoordtypes, namelijk:

  • Breed: Je advertentie wordt getoond wanneer de zoekterm te maken heeft met het zoekwoord dat je ingesteld hebt.
  • [Exact]: Je advertentie wordt enkel getoond wanneer deze exacte zoekterm gebruikt werd. Niets meer en niets minder.
  • “Woordgroep”: Je advertentie wordt enkel getoond als deze woorden, in deze volgorde in de zoekterm zitten.
  • +Breed +Modified: Je advertentie wordt enkel getoond als deze woorden in de zoekterm zitten, in eender welke volgorde.

Bij die eerste optie kan Google je zoekterm wel erg breed interpreteren. Het is daarbij dus de kunst om je zoekwoorden zeer nauwkeurig op te splitsen.

Advertentieteksten schrijven

De advertenties die getoond worden, moeten binnen een vast template geschreven worden. Maar blijf daarom niet uren sjieken op je bewoordingen. Dankzij Google AdWords kan je verschillende advertentieteksten naast elkaar testen.

Na verloop van tijd zal de data dan uitmaken welke advertentietekst er het meeste clicks, geëngageerde clicks of conversies heeft opgeleverd.

Don’t sweat it. Test it.

Daarnaast kan je nog heel wat extra informatie aan je advertenties toevoegen, zoals je telefoonnummer, de plaats waar je bedrijf zich bevindt en nog veel meer…

Landingspagina’s per zoekintentie

Het allerbelangrijkste is om een keten van relevantie op te zetten bij je AdWords-campagnes. Dat doe je door van zoekwoord tot pagina alles heel nauw aan elkaar te laten aansluiten. Door je advertenties af te stemmen op je zoekwoorden, word je door het biedsysteem ook beloond.

Maar ook je landingspagina’s moeten goed zitten. Als je adverteert op het zoekwoord ‘blauwe broeken voor mannen’, zorg dan dat je advertentie ook leidt naar een pagina met blauwe broeken voor mannen.

Dat helpt je kwaliteitsscore naar omhoog, wat er voor zorgt dat je minder hoeft te betalen om hoog in de resultaten getoond te worden.

Biedstrategieën

Vroeger moest je per zoekwoord handmatig instellen hoeveel je maximaal wou uitgeven per click op je advertentie. Dat is vandaag al niet langer het geval. Google heeft verschillende biedstrategieën die je kunnen helpen om efficiënt te adverteren:

  • Proberen telkens bovenaan de zoekresultaten vertoond te worden.
  • Zoveel mogelijk clicks binnen je budget halen. (Aan de laagste prijs dus)
  • Zoveel mogelijk conversies binnen je budget halen.

Google gebruikt daarvoor de data van bijvoorbeeld je conversies. Het gaat je bieding automatisch verhogen of verlagen als het vermoed dat er wel of net geen conversie zal plaatsvinden na de click.

Dat gaat allemaal via artificial intelligence en loopt niet àltijd van een leien dakje. Het is dus best om toch nog een oogje in het zeil te houden. Zeker als er maar weinig data beschikbaar is, kan het gebeuren dat de algoritmes rare kronkels maken.

AdWords Certified Consultant

Zit je nog met problemen met je AdWords-account of wil je je SEA door mij laten uitvoeren? Neem dan contact met mij op. Ik ben AdWords Certified, wat wil zeggen dat ik de examens van Google doorlopen heb.