Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie of SEO is een proces dat ervoor zorgt dat je website vlot gevonden wordt binnen zoekmachines. En dat is belangrijk. Als mensen hun vraag naar jouw product of service letterlijk in Google of Bing intypen, dan moet jij tussen de resultaten staan.

Hoe je dat dan precies doet? Daar kan ik je mee helpen.

Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit 3 belangrijke onderdelen:

  • Crawling & Indexering (technisch)
  • Relevantie (inhoudelijk)
  • Autoriteit

Crawling & Indexering

Het technische luik wordt helaas heel vaak vergeten. Dus, laat ik er maar mee beginnen. 😉

Alles begint met een website die je in zoekmachines wil krijgen. Vroeger kon dat allemaal handmatig. Je had een website gemaakt, je gaf de URL door aan Google en zij zorgden ervoor dat je in de resultaten opgenomen werd.

Vandaag is dat niet langer het geval maar wordt het hele web afgespeurd door ‘spiders’. Dat zijn bots (bv. Googlebot) die, door alle links op het web te volgen, alle pagina’s op het web in kaart proberen te brengen.

Het is dus van enorm belang om je site op zo’n manier te structureren dat de bots van zoekmachines makkelijk hun weg vinden. Zowel naar als binnen jouw website.

Googlebot is een druk baasje. Bespaar het tijd en je zal beloond worden.

Waar moet je vooral op letten?

  • Een Robots.txt gebruiken om onbelangrijke bestanden uit te sluiten.
  • Je XML Sitemap goed structureren voor betere resultaten.
  • Zorgen dat pagina’s niet via verschillende url’s beschikbaar zijn. (Duplicate content)
  • Een goede site-structuur die de hiërarchie van de inhoud weergeeft.
  • Interne linking die zowel voor Google als de gebruiker nuttig is.
  • Een mooie broncode die goed leesbaar is voor zoekmachines.

Je kan alles opvolgen in Google Search Console. Die geeft je ook waarschuwingen als er fouten teruggevonden zijn op je website.

 

Heb je hulp nodig? Laat het mij weten.

Relevantie

Als je website dan helemaal technisch in orde is, is het tijd om ervoor te zorgen dat hij vindbaar is voor de juiste zoektermen. Het is namelijk nog niet zo vanzelfsprekend om de juiste content te maken.

Daarom doen we altijd eerst een zoekwoordenonderzoek. Daarbij gaan we na hoe vaak bepaalde relevante termen worden gezocht. Die zoektermen verzamelen we dan per zoekintentie. We stellen ons dus de vraag:

Wat wil deze persoon te weten komen of doen?

Pas als we weten waarnaar mensen op zoek zijn, kunnen we de nodige pagina’s daarvoor aanmaken.

Als je digitale strategie op punt staat, zal je na het zoekwoordenonderzoek meteen aan de slag kunnen met content. Aangezien je weet waarop je wilt inspelen. Je maakt dan een lijst aan van de zoekwoorden per cluster en bekijkt welke pagina op jouw site daar tegenover staat.

Er komt heel wat bij kijken om de pagina die je gemaakt hebt ook ‘volgens Google’ relevant te maken voor een zoekwoord. Bijvoorbeeld:

  • Een goede titel van de pagina.
  • Gebruik van de zoekwoorden in je <h1>, <h2>, … en je teksten.
  • De alt-tags van je afbeeldingen.
  • De termen waarmee naar deze pagina wordt gelinkt.

Wanneer dat allemaal gebeurd is, heb je een website die perfect inspeelt op de zoekintenties van je potentiële klanten. Maar dat is helaas nog niet genoeg om steeds hoog in de zoekresultaten te staan.

 

Als ik je hier alvast bij kan helpen, laat het mij weten!

 

Autoriteit

De derde factor die meespeelt is autoriteit. Het zit namelijk zo dat eender wie een pagina over een onderwerp kan aanmaken. Google probeert de meest interessante pagina, maar steeds ook de meest interessante website bovenaan te tonen.

Daar komt het enorm complexe algoritme van Google helemaal op de voorgrond. Er zijn namelijk honderden factoren die bepalen of jouw website voor een bepaalde zoekterm vertoond zal worden en op welke positie.

Gezien Google’s algoritme nu gebruik maakt van machine learning (Engelstalige blogpost), is het nog heel moeilijk om te weten wat er exact belangrijk is om hoog te scoren. Maar er zijn uiteraard een aantal factoren die we kennen.

  • Hoeveel mensen linken er naar jouw website?
  • Hoe betrouwbaar zijn die websites?
  • Zijn dat op zich sterke websites?
  • Hoe belangrijk is deze pagina binnen jouw website?
  • Klikken mensen vaak door op dit zoekresultaat?

Het is zeer gemakkelijk om je weg te verliezen in deze materie. Maar door je te focussen op een paar van deze zaken, boek je snel resultaat.

seo consultant